Pametni satovi će obilježiti 2020. kao neizostavni praktični i stilski dodaci

Pametni satovi definitivno su oduzeli primat klasičnim, mehaničkim satovima, ne samo po pitanju praktičnosti već i stila. Tako su neki smart watch uređaji postali nezaobilazni modni dodaci, baš kao nekad klasični satovi čuvenih švajcarskih brendova.

Da li će savremenost dotući svjetsku, a posebnu švajcarsku, industriju klasičnih mehaničkih satova? Ili će, možda, marketinški magovi ipak uspjeti da ubijede neke da daju ogromne svote na dokaz stila? Financial Times piše upravo o tome, a prenosi mondo.rs.

Industrija satova se oduvijek oslanjala na ekonomsku iracionalnost. Za 5 funti, recimo, možete da kupite digitalni sat marke Casio. On će mnogo pouzdanije pokazivati tačno vrijeme od mehaničkog Patek Philippe Grand Complications, koji košta čak 40.000 puta više.

Svaki sat priča svoju priču, kaže jedan marketinški slogan. Priča industrije satova je ta da će milioni ljudi platiti ogromnu premiju za stil, a ne za funkcionalnost. Ili, kako se poetski izrazio modni kreator Ralph Lauren: “Elegantan sat, kao i dobro dizajnirani automobil, treba posmatrati kao umjetnost u pokretu”.

Pametni satovi osvajaju svijet

Ipak, ekonomska iracionalnost ima i svoje granice. Pametni sat kompanije Apple je te granice bez milosti razotkrio. Apple je, naime, tržištu ponudio radikalno drugačiji tip funkcionalnosti i posve drugačiju vrstu stila. Prema podacima istraživačke kompanije Strategy Analytics, Apple Watch, koji se na tržištima pojavio prije manje od 5 godina, bilježi veći obim prodaje od cijele švajcarske industrije, koja proizvodi ručne satove pune 152 godine.

Prošle godine, prodaja Apple pametnih satova je skočila za 36 odsto, na skoro 31 milion prodatih primjeraka. Švajcarska industrija je istovremeno isporučila ukupno oko 21 milion satova, što je pad od 13 odsto u odnosu na 2018. Jedina utjeha za švajcarske sajdžije je za sada ta što i dalje imaju veće prihode. Naime, švajcarska industrija satova je prošle godine ostvarila ukupan prihod od 21 milijarde američkih dolara, a Apple 11 milijardi. Međutim, ako se sadašnji trend nastavi, Apple će preteći Švajcarce i u tom pogledu, već do 2023. godine.

Naravno, bilo bi pogrešno posmatrati Apple Watch kao običan sat. Uspjeh pametnih satova nastavak je dobro poznate priče koja je već prerasla u kliše. To je priča o softveru koji gura u zaborav hardver, kao što se desilo sa fotoaparatima, digitronima i DVD diskovima.

Napredno praćenje zdravlja

Pametni sat ne pokazuje samo tačno vrijeme, on funkcioniše kao nosivi kompjuter. Povezan sa prodavnicom aplikacija, pametni sat može da vrši stotine različitih funkcija, od slanja i primanja poruka do praćenja pulsa, menstrualnog ciklusa i nivoa glukoze, od kontrolisanja rute plivača na otvorenim vodama do provjeravanja da li pretjerana buka oštećuje vaše čulo sluha.

Kompanija Apple svoj pametni sat sve više pozicionira kao uređaj čija je osnovna funkcija praćenje zdravstvenog stanja korisnika. Sumbul Desai, potpredsjednica kompanije zadužena za zdravlje, kaže da je njihov pametni sat nevjerovatna platforma koja osnažuje korisnike. “Apple Watch korisnicima pruža informacije o njihovom zdravlju, na osnovu kojih oni mogu da planiraju svoje dalje postupke. Među opcijama se nalazi čak i aplikacija za prikaz elektrokardiograma, sa koje se podaci mogu proslijediti ljekaru”, kaže Desai.

Iz uspona pametnih satova možemo naučiti nekoliko korisnih lekcija. Prvo, u svakoj tradicionalnoj industriji je sada izuzetno teško predvidjeti odakle se mogu pojaviti najveći rivali, s obzirom na promjenljivost konkurencije. Ko je mogao da pomisli 1984. godine, kada je Steve Jobs predstavio prvi personalni računar macintosh, da će Apple nanijeti tako ozbiljan udarac švajcarskom horološkom univerzumu nekoliko decenija kasnije?

Digitalna generacija

Drugo, pametni proizvod će se uvijek prodavati više od “glupog”. Za korisnika, mogućnost povezivanja uređaja sa sopstvenom personalizovanom grupom aplikacija predstavlja jak razlog da ostane vjeran istom pružaocu usluga.

Treće, u toku je snažan generacijski pomak, gdje mlađi potrošači sve više žive svoj život na internetu. Prodaja tradicionalnih satova mladim kupcima zabilježila je posebno oštar pad. Digitalnu generaciju, naime, više privlače elegantan dizajn i funkcije pametnih satova.

Apple je trenutno dominantan u segmentu pametnih satova, sa procijenjenim tržišnim udjelom od oko 50 odsto. Međutim, u trku u proizvodnji pametnih satova su se uključili i mnogi drugi. Izbor na tržištu nikad nije bio veći.

Scroll to Top